Ny samlingsplats i Eslöv inför våra exkursioner

Eftersom det numera är parkeringsavgifter på Föreningstorget så samlas vi istället vid parkeringsplatsen på Gasverksgatan framme vid Trehäradsvägen i Eslöv.

För övrigt gäller det att alltid ha med sig fika.

Rundtur i hjortmarker – kronhjortsbröl

Fredag 7 september kl 19.00

Samling vid korsningen Trehäradsvägen/Gasverksgatan i Eslöv. Vi samåker därifrån.I slutet på 1800-talet fanns det bara ca 100 kronhjortar i Skåne (nominatrasen) men idag uppskattas den skånska populationen till minst 3000 individer. Att lyssna på kronhjortarna i septemberskymningen är en närmast magisk upplevelse. Läs mer om kronhjortarna i Skåne på: https://skane.naturskyddsforeningen.se/kronhjort/

Vi åker till områden kring Vombsjön och ner mot Fyledalen. Till att börja med så tittar vi efter dovhjortar i Skarhultsområdet. Efterhand som det mörknar tar vi oss vidare mot kronhjortsmarkerna. Det är i mörkret vi har chans att höra och uppleva brölet. Det är tjurarna som brölar för att skrämma bort sina rivaler och freda sina revir och hindar. Det kan resultera i rejäla fighter mellan tjurarna.

Exkursionsledare är Bengt Nilsson och Jan Johannesson

Du bör vara varmt klädd och ha fika med dig. Räkna med att komma sent hem kanske ca 23.00?

Samåkning är viktigt för att hålla ner antalet bilar.

Anmäl dig till Arne Olsson mail: arne.olsson@naturokultur.se eller telefon 0413-54 04 01. Mobilnr 0734-303 564.

Ange om du kan köra eller vill åka.

”Ta vara på det vi har”-Var med och jobba med miljövänliga veckan!

Miljövänliga veckan 2018 lördag 29 september kl 10.00 – 15.00 Medborgarhuset, Eslöv

En mässa med utställningar, demonstrationer och föreläsningar. Hantverkare, företag, organisationer och second handverksamheter etc. kommer att bjudas in. Det handlar om att laga, göra om, återanvända, vårda och slänga mindre. Tipsa oss gärna om du vill medverka eller har idéer om någon verksamhet. Det finns plats för mer.

Det blir handfasta och konkreta tips på hur du kan fixa, laga, vårda och återbruka dina ägodelar.

Mässan är avgiftsfri. Kaffe serveras.

Under följande vecka så kommer bla Företagsmix att ordna aktiviteter de flesta av dagarna på temat ” FIXA   LAGA  Vårda och Återbruka”

Läs mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/miljovanligaveckan.

ENF 2019 – Vad vill du uppleva?

Din medverkan och ditt engagemang?

Planerings och utvecklingsmöte Onsdag 17 oktober kl 19.00 Biblioteket Eslöv

Vi har under året haft välbesökta och uppskattade programpunkter. Detta vill vi utveckla vidare.

Vi behöver skapa en grupp för aktivt miljöarbete såsom Miljövänliga veckan och Klädbytaredagen osv.

Arbetet på Kastberga äng har mötts av ett positivt intresse och även här är det lämpligt med en arbetsgrupp.

Styrelsen är ju som bekant underdimensionerad och det är därför svårt att fördela arbetsuppgifterna på ett bra sätt. Även här finns glädjeämnen – vi har adjungerat två personer ytterligare till styrelsen men fler behövs. Så sammanfattningsvis så har vi mycket att diskutera inte minst med inriktning mot hur roligt det är att jobba tillsammans och skapa aktiviteter och verksamhet. Det blir vårt bidrag till en bättre förståelse för behovet av natur- och miljövård.

Efter mötet blir det fika och ett program om ”Ölands natur o kultur” med bildvisning av Arne Olsson.

Föreläsning

Föreläsning torsdag 8 November kl 19.00 Biblioteket Eslöv

Återkommer med mer info

Årets naturupplevelser i bild

Årets bilder 6 December kl 19.00 Biblioteket Eslöv

Tag med dig, på ett usbminne, dina bilder från årets olika naturupplevelser. Vill du ha hjälp med visningen så fixar vi det. Projektor och dator finns. Vi trivs tillsammans och har lite extra gott till fikat.

Natursnokarna i Eslöv

Upplev naturen med ditt barn eller barnbarn. Att vara tillsammans i naturen, både vuxna och barn, är något alla borde få chansen att göra! Därför finns Natursnokarna, som är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet. Vi har roligt, mår bra av att vara ute i naturen och så gör vi något meningsfullt tillsammans!Vi undersöker de närmsta omgivningarna . Träden presenteras och vi försöker hitta djur eller spår av djur som kan bo i närheten. Tanken är att det ska bli minnesvärda och roliga eftermiddagar på en vacker plats.

Alla som är intresserade av att utforska närområdets flora och fauna är välkomna!

Träffar i höst

29 september Focus på djurens bajs

27 oktober Kollar på trädens bark

24 november Trädens barr och kottar Inställt

Samling mitt i Onsjöparken och vi rör oss i närområdet till relevant biotop. Från 12.30  i ca en timma! ”Natursnokarna stannar hemma vid opassande väder”.

Plats: Onsjöparken i Eslöv

Medtag gärna fika!

Anmälan, som är frivillig, till Tina Wueggertz, e-post: tcih68@hotmail.com

Upplysningar Tina tel. 072 3218490

Välkomna!

Naturfotogruppen

Tisdag 2 oktober kl 9.00 Fototräff till Trollskogen, Dalby hage och Knivsåsen.

Samling vid korsningen Trehäradsvägen/Gasverksgatan i Eslöv.

Torsdag 25 oktober kl 9.00 Höstfototräff Klåveröd/Söderåsen

Samling vid korsningen Trehäradsvägen/Gasverksgatan i Eslöv.

Onsdag 14 november kl 13.00 Inneträff Bilder, fototeknik och bildbehandling. Fika

Lokal meddelas senare.

ARKIV