Ladda ner: Natur i Eslöv våren 2017

Vallmo o blåklint

Vallmo o blåklint                                            Foto Britt-Marie Hansson

Vårprogram 2017

Naturfototräff

Onsdagen 15 februari kl 19.00 Fotoklubbens lokal Gröna Torg 1

Vi kollar på varandras bilder. Tag med dig bilder på ett USB-minne. Planering för ev. kommande träffar. Fika.

Kontaktperson Arne Olsson

Bygga holkar

Lördagen den 25 februari klockan 10–14

Då bygger vi holkar på biblioteket i Eslöv. Vi vill visa hur man ganska enkelt hjälper våra småfåglar att få en bostad. Material, verktyg och handgriplig hjälp finns på plats.

Ingen anmälan behövs.

Kontaktperson: Alf Andersson

Ekologisk mat och ekologiskt vin

Fredagen den 24 mars kl. 18.30

Vi vill slå ett slag för det goda och rika utbud av ekologiska produkter som finns numera. Vi träffas hemma hos Harriet där vi äter en gemensam måltid med hemlagade rätter och därtill ekologiskt vin med eller utan alkohol. Vi provar tre olika viner. Ta med tre vinglas om du vill vara med och prova.

Du får betala ett självkostnadspris på ca 150 kr. Obligatorisk anmälan till Harriet på tel. 073 077 18 79 alt e-post harriet.johnsdotter(at)gmail.com senast den 17 mars. Först till kvarn…

Årsmöte – kallelse

Torsdagen den 9 mars kl. 19.00 på Karidal

Har du förslag du vill ha beslut om på årsmötet vill styrelsen ha det senast den 19 februari. Som vi tidigare meddelat i separat brev behöver vi också diskutera föreningens framtid. I övrigt gäller dagordning enligt stadgarna. Se vår webbsida https://eslov.naturskyddsforeningen.se/ för dagordning. Föreningen bjuder som vanligt på grön tårta och trevlig föreläsning med bildvisning. Varmt välkomna

Kontaktperson: Harriet Johnsdotter

Förnya din garderob med klimatsmarta klädbyten

Lördagen den 1 april kl. 10.45-12.30 på Eslövs stadsbibliotek

Tillsammans med Eslövs stadsbibliotek arrangerar vi en klädbytardag lördagen den 1 april kl. 10.45- 12.30. Då kan man utan kostnad passa på att förnya sin garderob. Inbyteskläder tas emot på Eslövs stadsbibliotek torsdagen den 30 mars kl. 16.00 – 18.30 och lördagen den 1 april kl. 10.00 – 10.45. Max 10 plagg per person.

Fagning av slåtterängen

Söndagen den 9 april kl. 9.00

Då är det dags för vårstädning av slåtterängen i Kastberga. Vi börjar på ängen klockan 9.00 och beräknar att hålla på till 12-tiden. Vi plockar ihop nedfallna kvistar, räfsar ihop gamla löv och klipper bort lite sly. Ta med fika och gärna arbetshandskar. Kom när du kan, stanna så länge du vill.

De som önskar kan samåka från Föreningstorget kl. 8.45 Ring i så fall dagen före.

Kontaktperson: Britt-Marie Hansson

Utfärd till kalkbrottet i Limhamn

Söndagen den 21 maj kl. 09.15

Limhamns kalkbrott är ett kommunalt naturreservat sedan 2011 och är endast tillgängligt med guidad tur. Vi har bokat en tur kl.10.00 som varar c: a 2 ½ timme. Från parkeringsplatsen vid Kalkbrottsgatan promenerar vi med guiden i en lång backe ner i det kilometerstora kalkbrottet. Trots att brytningen bara har varit slut i 20 år finns det numera över 2000 olika arter av djur, växter och svampar i kalkbrottet, många speciella, några sällsynta.

Kalken i Limhamns kalkbrott har bildats i ett varmt hav för cirka 60 miljoner år sedan och består i huvudsak av avlagringar från mikroskopiska alger, mossdjur och koraller. I vissa kalklager finns det gott om hajtänder och även fossil har hittats.

Mest uppmärksammad är förekomsten av den utrotningshotade grönfläckiga paddan och växten kalkkrassing. I brottet finns mycket rovfågel. För cirka tio år sedan flyttade ett pilgrimsfalkspar in och i april 2009 kom ett berguvspar till brottet. På kvällarna kan brottet fyllas av berguvshanens mäktiga hoande. Den bruna kärrhöken är en rovfågel som häckar i den stora vassen. Andra häckande fågelarter är korp, gravand, skäggmes, mindre strandpipare, grå häger och backsvala. En återkommande vintergäst är strömstaren.

Svartvide är väldigt vanlig i kalkbrottet men inte utanför. Andra ovanliga växter är till exempel klotullört, småtörel, strimfibbla och kalkbräken.

Begränsat antal. Föranmälan till svenlaurin(at)telia.com eller tel. 0413-13551. Samling vid Föreningstorget. Vi åker kl. 09.15 tillsammans i bil till Malmö, adressen är Kalkbrottsgatan 114.

Kontaktperson Sven Laurin

Slåtter i Kastberga

Lördagen den 29 juli kl. 9.00

Vi finns på plats från kl. 09.00 och jobbar på till 12.00, då föreningen i vanlig ordning bjuder på sillunch. Man måste inte kunna hantera en lie för att delta i arbetet. Det skall räfsas och hässjas. Det klarar alla. Är du bara nyfiken på hur det ser ut i vår äng är du också välkommen. Kom när du vill, gör vad du känner för och gå hem när det passar dig. Huvudsaken är att du vill komma! Sillunchen bjuder vi på, tag gärna med tallrik och bestick. Förmiddagsfikat tar du med själv.

Samåkning kan ordnas från Föreningstorget 8.45, ring i så fall senast dagen före.

Kontaktperson: Britt-Marie Hansson

ARKIV