Munkmodellen
Torsdag 21 mars kl 18.30
Vuxenskolans lokaler Ystadsvägen 10 Eslöv

Vad är framgång och hur borde man mäta det? Länge har man mätt länders välfärd i BNP men för några år sedan utvecklades ett nytt koncept där man istället tar hänsyn till både mänskliga rättigheter och planetära gränser istället för ekonomisk framgång. Detta blev känt som munkmodellen. Kvällens föreläsning ger en introduktion till detta intressanta koncept.

Maria jobbar inom fastighetsbranschen, men brinner för miljö och har studerat extrakurser inom detta ämne och via dem kommit i kontakt med ”munkmodellen”. Utöver detta är hon aktiv i Eslövsbyggdens naturskyddsförening sedan 2 år och har precis tagit över rollen som ordförande.

Efter föreläsningen serveras fika med en öppen diskussion kring önskade föreläsningar och aktiviteter för året.

Varmt välkomna

/Maria Holmgren

Ordf.

Vår o sommarprogram 2024

Mångfald i trädgården

Tisdag 2 april kl 18.30
Vuxenskolans lokaler Ystadsvägen 10 Eslöv

Magnus Billqvist arbetar till vardags som verksamhetskoordinator för Naturskyddsföreningen i Skåne. För några år sedan flyttade han från en lägenhet i Lund till hus med naturträdgård i Tjörnarp. Sedan dess pågår ett ständigt experimenterande för att göra tomten så lockande som möjligt för så hög biologisk mångfald som möjligt. Ikväll berättar Magnus om tips och tricks, bakslag och succéer och allmänt vad man bör tänka på när man vill välkomna allt mellan himmel och jord till sin trädgård.

Välkomna

Vad händer i höst?
Torsdag 18 april kl 18.30
Vuxenskolans lokaler Ystadsvägen 10 Eslöv

Arbets o planeringsmöte för höstens aktiviteter.
Alla är välkomna.

Återvinna – Vi vinner alla på återbruk!
Lördagen 27 april

En endagsfestival på biblioteket med motsatsen till slit och släng!

Kom och låt dig inspireras av andra som tar vad de har.
Vi byter kläder, fröer, idéer och kunskap.

Naturskyddsföreningens klädbyte sker kl 10.45-12.

Inlämning av kläder torsd den 25 april kl 16-19 och lörd den 27 april kl 10-10.45.

Hela programmet för festivalen släpps den 1 april!

Eslövs stadsbibliotek Norregatan 9

Fagning av ängen i Kastberga
söndag 28/4 kl 9.00

Fagning är en viktig del av slåtterängens skötsel. Det innebär vårstädning som ger bättre livsmiljö för den spirande ängsfloran. Vi räfsar bort gamla fjolårslöv, klipper bort sly, plockar ihop nedfallna kvistar och grenar och underlättar inför sensommarens slåtter.

Vi finns på ängen från klockan 9 och beräknar att hålla på till ca kl 12. Alla är välkomna! Kom när du kan och stanna så länge du vill. Ta med fika, arbetsredskap och gärna arbetshandskar. Redskap finns också att låna.

Besök på Hörjelgården

Hörjelgården är en naturpärla – en rest av det gamla kulturlandskapet – i Österlens gränstrakter. Här kan du uppleva en bit Skåne som vi tänker oss att det såg ut på Linnés 1700-tal. Se slåtterängar, små åkertegar och besöka den vackra betade utmarken. Läs mer på Hörjelgården – Naturskyddsföreningen i Skåne (naturskyddsforeningen.se) . Vi planerar ett besök i maj med guidning och rundvandring.

Mer info och datum skickas ut senare

Blommornas dag
Söndag 16 juni

Under en och samma dag går tusentals människor på blomstervandringar och andra blomsteraktiviteter i Sverige, Norge, Finland, Island, Danmark och samt de därtill hörande Färöarna och Grönland. Denna dag ges människor möjlighet att gå ut på blomstervandring, där vi tittar på och lär oss om våra vilda växter och upplever naturen i vår närhet. De vilda blommornas dag sker en söndag i juni varje år, och tillägnas Nordens vilda flora.

Syftet med De Vilda Blommornas Dag är att bjuda in människor till vandringar i blommornas värld, så att vi tillsammans kan uppleva, njuta och bekanta oss med den mångfald av vilda växter som finns i vår närhet. På så vis kan vi skapa ett större intresse för vår flora och lyfta fram botaniken. Mer info kommer

Planering inför slåtter – sliparekväll
Torsdag 1 aug kl 18.00

Den här kvällen planerar vi arbetet på slåtterdagen, pratar om verktyg och redskap, slipar liar etc. Vi har tillgång till två slipstenar i år. Du får lära dig hur en lie ska slipas. Tag med din lie om du vill ha hjälp med slipningen. Vi kommer också att påbörja och förbereda slåttern. Tag med dig eget kaffe med ev tilltugg.

Slåtter i Kastberga
Lördagen den 3 aug kl. 9.00

Vi finns på plats från kl. 09.00 och jobbar på till ca kl. 12.00 då föreningen i vanlig ordning bjuder på sillalunch. Man måste inte kunna hantera en lie för att delta i arbetet. Det skall också räfsas och hässjas.

Är du bara nyfiken på hur det ser ut i vår äng är du också välkommen.

Kom när du vill, gör vad du känner för och gå hem när det passar dig. Huvudsaken är att du vill komma!

Det finns extra liar och räfsor men ta gärna med dig eget om du har.

Sillalunchen bjuder vi på, själv tar du med något till förmiddagsfikat.

Anmäl dig senast 1 aug för sillalunchen till Arne Olsson arne.olsson@naturokultur.se

Skulle du ha missat anmälan så kom ändå – Vi fixar allt.

Höskörden hjälps vi åt med någon kväll veckan efter.

I samarbete med :

Facebook – Instagram – Mail

Vi har nu konto på både Facebook och Instagram. Vi lägger kontinuerligt ut info och blänkare från vår verksamhet.

Facebook: https://www.facebook.com/groups/naturskyddsforeningeneslovsbygden

Instagram: https://www.instagram.com/naturskyddsforeningen.eslov/