Ladda ner: Höstprogram 2017

Höstprogram 2017

Videsvärmare        Foto Thomas Johnsson

Biologisk mångfald

Året var 2017 – och mycket kretsade kring biologisk mångfald. Vi får följa med Göingebygdens Biologiska Förening under årets första hälft och bl a höra hur det går till vid inventeringar av djur och växter i Hässleholmstrakten, när man genomför en s k bioblitz och hur man arbetar för att värna den biologiska mångfalden.

Föreläsning/bildvisning Thomas Johnsson Hässleholm

Tisdag 17 oktober 2017 kl19:00

Plats: Eslövs bibliotek

Våra älskade tranor

Tidigt på året sträcker tranor över våra huvuden. Man hör dem innan man ser dem och det är en underbar upplevelse. Nu vet vi att våren är på väg på allvar!

Efter en dagsfärd över havet från regionen Rügen-Bock anländer de i stora skaror till området Pulken i Biosfärområdet Kristianstads Vattenrike. Här på våtmarken får tranorna äta sig mätta innan de flyger vidare till sina häckningsplatser.

I min föreläsning följer jag ett tranpar med ungar i Lilla Tockarp, Smedeboda och Fåglarsjön. Vi ser en unge simma över det lilla sundet i sjön, ser hur den växer och lär sig flyga. Jag besöker också Hornborgasjön med tusentals tranor.

Följ med om du vill veta allt om våra och alla världens tranor (15 olika arter) med olika seder och myter världen över.

Föreläsning/bildvisning Karlo Pesjak/N

Onsdag 15 november kl 19.00